FAMILIE FEYS

kinderen van Arthur & Jeanne Feys Halwijn

Foto reportage Donderdag 4 September 2003 met de OONZF P28A Piper Archer 181


Wie de kanaal eilanden nog niet heeft bezocht met "light aviation"heeft ongelijk. De drie eilanden zijn op zich een unieke ervaring. We hadden reeds Jersey en Guernsey op ons palmares maar Alderney ontbrak daar nog aan. Een week op voorhand hadden we de ZF gereserveerd en nu maar hopen dat deze prachtige zomer lang genoeg duurt om deze tocht te kunnen uitvoeren. En ja, dinsdag een laatste uitgebreide check van de meteo site's en wat zien we ? Donderdag is een perfecte dag voor de trip.
Donderdag 4 sep. 08u30 lokal time. Blue ski cavok no wind en QNH 1032......... Let's go men. Enig problemen met flightplan (Belgo control web site nog maar eens "not accessable"), dus maar ons vluchtplan telefonisch doorgeven.
The pilots: Jef Sohier, Aimé Feys
The crew: Etienne Sambaer

Flight Log Dit formulier gebruiken we telkens we een navigatie vlucht uitvoeren.

De heen reis:


3000 ft is een rustige hoogte, vandaag geen turbulentie, en we kunnen rustig genieten van het landschap onder ons.

Afbeelding

Zicht op Dieppe.

De gekende radio procedure "Lille information" zodra boven Duinkerque tot even voorbij ABB daar wordt je gevraagd "Paris Nord Information" op te roepen. Daar krijg je onmiddellijk te horen dat er geen FIS is maar je wel mag blijven luisteren.

 AfbeeldingAfbeelding

Zicht op LFOH (Le Havre)



Even voor het binnen vliegen van Deauville TMA dan maar "Deauville App" oproepen, en de toelating vragen om hun gebied te doorkruisen inbound LHO en next reporting point MP.
Voor het binnen vliegen van Cherbourg CTR, de "Cherbourg TWR" oproepen en daar worden we gevraagd niet via MP te vliegen maar "report East reporting point"(= Lighthouse of Gatteville). Vandaar worden we naar "North reporting point"(= Cap Lévy) gestuurd. Dan mogen we rechtstreeks naar Cap de la Hague sturen mits niet over "Cherbourg harbour" te vliegen. Eveneens is "shooting area R156A" niet actief en die mogen we dan doorkruisen.

 



AfbeeldingCap de la Hague( uiterste punt voor de oversteek naar Alderney)

Even voor Cap de la Hague mogen we "Jersey zone" oproepen die ons dan in de bekwame handen van "Guernsey APP" overlaat voor verdere approach naar Alderney op 2000ft. Eigenaardig is dat we steeds we naar de kanaaleilanden vliegen we de toelating van Jersey krijgen om binnen te komen "special VFR". Is dit omdat meestal het overvliegen van de zee de horizon eigenlijk niet meer te zien is? Wie weet?
 


AfbeeldingAlderney

Door Guernsey App worden we gevraagd ons voor te bereiden voor een "Left hand downwind for the RW 08, and report beginning of downwind".Dit geeft toch een eigenaardig gevoel met Guernsey begin of downwind van Alderney RW08 te rapporteren, maar zodra we begin of downwind melden worden we naar Alderney TWR overgedragen. Steeds wordt de QFE gegeven en men verwondert zich dat we op QNH blijven. Dan maar voor de zekerheid wordt ons gemeld dat "Elevation is:291ft".

 

 

 

Afbeelding

Cleared to land, wind 060 08kt

 

Alderney: De uitstap en culinaire geneugten.


Afbeelding

Happy landing, Etienne en Jef

Na 02u30 is het goed om even je benen te kunnen strekken, de reddingsvesten uit te doen en ons klaarmaken voor het aanmelden: douane, landingfee's etc.


 

 

 

 

AfbeeldingRefuel

Een kleine raad, op sommige vliegvelden in GB( waaronder dus Alderney) zijn de landing Fee's substantieel goedkoper zo men fuel neemt dus...

 
AfbeeldingSMS

Het thuisfront doen watertanden en een SMS'je sturen met de boodschap: Goed geland op Alderney, prachtig weer, tot deze avond".

 

 

 

 

 


 AfbeeldingAlderney Tower and Apron

 

 

 

 

 

The job is not done until the paper work is done. Dus via de "C" alle administratie, en dan vragen een taxi te bestellen om naar de haven te gaan.

FAfbeeldingoto rechts: Bray Bay

De hoofdstad(enige stad, St Annes) is maar op 15min wandelafstand, en de jachthaven extra 10 min. Dus dan maar te voet naar de jachthaven en een restaurant opzoeken.
 

AfbeeldingThe Mooring Food & Drinks

Onze keuze valt op The Mooring, met dus een terrasje met zicht op de haven en...

 

 

 

 

 

Afbeeldingheerlijke Zeevruchten.
Eet smakelijk



Na de lunch, een korte wandeling via de haven en dan maar terug naar de luchthaven voor de terugreis.

            AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding

De terugreis.

Afbeelding Foto: Hoofdingang en TWR

De T.O.T op ons vluchtplan was 15.00 zulu. De terugweg was iets gewijzigd tov de heenreis (zie flightlog) we zouden van Cap de La Hague, via MP rechtstreeks naar Deauville vliegen.


 Afbeelding

Een laatste blik op de toren,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding

 

 

en een "big smile" voor het instappen.

 

 

 

 

De take off clearance was met "take initial heading direct to Veauville". Vlug nazien op de kaart: waar ligt Veauville? Dan vlug onze heading aanpassen en geen probleem verder om dan van Veauville rechtstreeks naar Deauville te vliegen.


Afbeelding               Afbeelding
 

Zoekplaatsje: waar ligt de Pont de Normandië.
We hebben alweer een prachtige dag gehad en hopen dat er velen de smaak zullen te pakken krijgen en ook THE CHANNEL ISLANDS zullen bezoeken.
P.S: De OONZF is een prachtig reisvliegtuig.

Top