FAMILIE FEYS

kinderen van Arthur & Jeanne Feys Halwijn

Foto reportage 13 September 2002 met de OONZF P28A Piper Archer 181

Foto reportage 13 September 2002 met de OONZF P28A Piper Archer 181

Onze klassieke vluchten zijn richting Frankrijk of Groot Bretagne. Ditmaal hadden we gekozen voor Texel Nederland. Al vlug in de vluchtvoorbereiding bleek dat men in Nederland er veel strenger op geworden is qua reglementering. VFR vluchten zijn beperkt in hoogte. In de richting Waddenzee (en dus Texel) is een maximum hoogte van 1500ft bijna de ganse route. We hebben dan gemakshalve 1000ft aangegeven in het vluchtplan om onze intenties duidelijk te maken aan de verkeersleiders.
De vlucht route:

Flight Log vlucht voorbereiding. Dit formulier gebruiken we telkens we een navigatie vlucht uitvoeren

  • COA costa
  • HSD haamstede
  • VBG valkenburg
  • HDR dekooy

Het komt er op neer dat, eenmaal voorbij Haringvliet(Hellevoetsluis), je de kustlijn volgt. Het radio contact is voornamelijk met Amsterdam Information, maar twee CTR's moeten doorkruist worden:

  • Valkenburg (militair vliegveld)
  • De Kooy verplicht op te roepen voor de oversteek van de Waddenzee.


Onze keuze was dus gevallen op de OONZF. Zoals de meesten onder ons (in NZVC) verkiezen we de Piper P28A boven de Cessna 172, voornamelijk door zijn hogere kruissnelheid. Voornamelijk dan de Acher181. Zijn meerprijs tov de Warrior161 is gekompenseerd door nog hogere kruissnelheid waardoor de uiteindelijke kost van de vlucht nagenoeg identiek is. Eveneens heeft onze Archer een vollediger autopilot.

Afbeelding

  AfbeeldingAfbeelding

 

 

 

Een beeld dat bekend overkomt voor de NZVC leden, "Refuel at BP fuel-station"

 

 



AfbeeldingBoarding: drie personen aan boord: Alphonse Vaneberg, Jef Sohier, en mijzelf

In de vluchtvoorbereiding zal je merken dat de procedure voor het naderen van Texel vrij strikt is, zie daar voor de Jeppesen sheets. De
special arrival routesworden heel duidelijk beschreven. Daartegen staat dat de vluchtleiding in Texel(texel radio) zeer vriendelijk is.

Afbeelding

AfbeeldingHet eiland en het vliegveld is echt een aanrader. Een overzichtbeeld van de Apron is daar een sprekend voorbeeld van 

AfbeeldingNatuurlijk moet de innerlijke mens ook bevredigd worden. Een maaltijd op het plaatselijke terrasje is hier niet misplaatst. Wat staat er op de menu kaart? Bitterballen met een glas melk? Het vielt al bij al mee, de keuze was meer dan bevredigend.

 

 

 

 

 

Afbeelding

Na een stevige wandeling is het spijtig genoeg tijd om de biezen te pakken. Na take off van op de 04 wordt je gevraagd om te klimmen naar 1500ft en "right turn out" direct to HDR(De Kooy). Er was enige commotie door onze transponder die het niet deed bij het contact met De Kooy twr, maar na een tien tal minuten scheen het euvel opgelost.