FAMILIE FEYS

kinderen van Arthur & Jeanne Feys Halwijn

DC-1 DC-2 DC-3 & C47 Dakota

DC-1

Douglas DC-1 bij zijn levering aan TWA in december 1933

  • twee motorig Wright Cyclone SGR-1820F39-cylinder radial motor, 710 pk (530 kW) elk
  • eerste ontwerp van vliegtuig in volledige metalen struktuur
  • prototype en tests
  • eerste vlucht 1 juli 1933
  • enkel één gebouwd en
  • levering aan TWA december 1933
  • verdere ontworpen naar de DC-2 (14 passagiers)

DC-1 1935

klik op de afbeelding .


DC-2

  • 14 zitplaatsen
  • twee Pratt & Whitney R-1690"Hornet" radiale cilinder motoren.
  • Rechtstreeks ontworpen uit de DC-1
  • Eerste testvlucht 14 mei 1934
  • Verder ontwikkeld naar de beroemde DC-3
  • Er werden er 200 gebouwd

De Douglas DC-2 was een14-zitplaatsen, twin-propeller airliner geproduceerd door de American company Douglas Aircraft Corporation vanaf 1934. Zijn rechtstreekse concurrent was de Boeing 247. In 1935 produceerde Douglas een grotere versie, de DC-3 genaamd, deze werd een van de meest succesvolle vliegtuigen in de geschiedenis van de luchtvaart.

Varianten

DC-2A
Twee burger DC-2s, aangedreven door twee Pratt & Whitney R-1690 "Hornet" radiale cilinder motoren.

DC-2B
Twee DC-2s voor LOT (Poolse luchtvaarmaatschappij, met twee 750 pk (560 kW) Bristol Pegasus VI radiale cilinder motoren.
Omgebouwde DC-2s gebouwd voor “United States Army Air Corps” voor militaire doeleinden:

XC-32
16-zitplaatsen transport vliegtuig, en een later gebouwd als “flying command post”.

C-32A
24 DC-2’s bestend voor commertiele doeleinden mieken indruk in het begin van WO II.

C-33
“Cargo transport vliegtuig aangedreven door twee 750 pk R-1820-25 motoren, met groter verticaal staartoppervlak, en versterkte cabinevloer en grote cargo deur, er werden er 18 gebouwd. The first C-33 was modified with a DC-3 style tail section and two Wright R-1820-45 radial piston engines of 975 pk (727 kW) each. Oorspronkelijk ontworpen om de C-33A te testen maar naderhand herontworpen als prototype voor de C-39 variant, van deze C-33A werd maar een gebouwd.

YC-34
VIP transport, latere bestemming C-34, maar twee gebouwd.

C-38
Douglas C-39 transport, een militaire modificatie van de DC-2

C-39
Een samenvoeging van DC-2 & DC-3 componenten, met C-33 romp en vleugels en DC-3 type staart, centrum-sectie en onderstel. Aangedreven door twee Wright R-1820-55 radiale zuigers, van 975 pk (727 kW) elk, 35 gebouwd..

C-41
Een vliegtuig vergelijkbaar met de C-39, maar met 1.200 pk (895 kW) Wright R-1820-21 motoren, gebouwd als een VIP-vervoer voor Hap Arnold, de Algemene Air Corps stafchef van de US Army. (De Douglas C-41A was een VIP-versie van de DC-3A)

C-42
VIP-vervoer, aangedreven door twee Wright R-1820-53 radiale zuigers, van 1.000 pk (746 kW) elk, een in 1939 gebouwd voor de bevelvoerende generaal, GHQ Air Force, plus twee gelijknamige omgezet C-39s aangekocht in 1943.

B-18A
De Douglas B-18 Bolo was gebruikt door "United States Army Air Corps"en "Royal Canadian Air Forcebomber" op het einde van de 1930’s en begin van de 1940s. De Bolo was gebouwd door Douglas Aircraft Company en gebaseerd op zijn bestaande DC-2. Het was ontworpen om de Martin B-10te vervangen. In 1940 bleek het te weinig vermogen te beschikken, niet adequate defensie-mogelijkheden en kon te kleine bommen transporteren. Velen werden vernietigd gedurende de Pearl Harbor aanval (Filippijnen in vroeg december 1941). In 1942 de weinig overblijvende Bolo werden ingezet tegen de Duitse U boten en het leger transport. Een B-18 was de eerste die een U Boot tot zinken bracht (U-654 op 22 augustus 1942).

Een van de twee enige DC-2's die nog steeds operationeel zijn in de wereld was te zien op de Aeroshell Square gedurende de Airventure 2010 ter gelegenheid van de 75st verjaardag van de DC-3 en C47 Dakota.

De DC-2  op "Airventure" 2010

Een DC-2 op 9-06-1935

 

klik op de afbeelding . klik op de afbeelding .

DC-3.

· Lijnvliegtuig DC-3 en transport vliegtuig C47 Skytrain(dakota)

· Eerste vlucht 17 december 1935

· Gebouwd:

o 10.655 DC-3(607) en C47( 10.048)

o 4.937 onder licentie Lisunov (USSR)

o 487 Mitsubishi Japan

· Geproduceerd 1936 tot 1950

· Ontwikkeld op basis van de DC-2

Het originele model had twee Wright R-1820 Cyclone 9s, en latere toestellen (waaronder de militaire versies C47 skytrain Dakota) gebruikten de Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp radial die betere prestaties bood en de mogelijkheid om op een motor te vliegen. In 1950 werden drie DC-3S Super DC-3s met Pratt & Whitney R-2000 radials gebouwd. Dit fantastisch model was geen succes wegens het overaanbod van C47’s op de markt die werden omgebouwd tot vliegtuigen met civiele toekomst.

Varianten

DST
Douglas Sleeper Transport, de initiele variant, uitgerust met slaap accomodatie voor xx passagiers, twee Wright R-1820 Cyclone 9s

DC-3
Variante van de DST met 21 passenger zitplaatsen. Twee Wright R-1820 Cyclone 9s

DC-3A
Verbeterde DC-3 met twee 1,200 pk (895 kW) Pratt & Whitney R-1830-21 radiale zuigers motoren.

DC-3B
Verbeterde DC-3 met twee Pratt & Whitney R-1820 Cyclone motoren.

DC-3S
Super DC-3, verbeterde DC-3 met nieuwe vleugels en staart, voortgestuurd door twee Pratt & Whitney R-2000 engines.

DC-3/2000
DC-3 motor converties aangeboden vanaf 1987 door Airtech Canada. De motoren waren twee PZL ASz-62
IT radials. De Shvetsov ASh-62 (ontwerp M-62 voor 1941) is een negen cylinder lucht gekoelde radiale vliegtuig motor geproduceerd in de Sovjet Unie.

Later werden nog toestellen omgebouwd, verlengd, verstevigd en vooral uitgerust met moderne avionics en onderandere Pratt & Whitney Canada PT-6A-67R turboprops

Pure nostagie, een van mijn mooiste herinneringen van mijn kinderjaren, wie weet was het deze waarmee we de terugreis van Belgisch Congo hebben gemaakt in 1955

DC-3 Sobelair

klik op de afbeelding .